Elektriker

Grafik, Layout och Användarvänlighet i fokus när hemsidan byggs

Grafik, Layout och Användarvänlighet i fokus när hemsidan byggs

Hur många sekunder är du inne på hemsida innan du väljer att antingen stanna kvar på den eller söka dig till någon annan? Inom E-handeln handlar det inte om många sekunder. De informella kraven från kunderna är höga på snygg design och hög användarvänlighet. Vi granskar hur en elektriker i Gävle valt att bygga sin hemsida utifrån dessa punkter. Se adress till sidan längst ner i artikeln.

Klickbar kontaktmöjlighet

Det sker idag mer surf via mobiler än via datorn. Därmed är det extremt viktigt med mobilanpassning och klickbara kontaktmöjligheter. I detta fall är mailadressen klickbar – men inte telefonnumret. Att försöka kopiera ett telefonnummer via mobilen är inte helt lätt vilket kan minska konverteringen rejält.

Användarvänlig meny

Om du sökt efter en elektriker i Gävle och kommit in på denna sida är chansen mycket stor att du vill få offert på ett jobb eller i alla fall läsa om vad de erbjuder för olika tjänster. Det bör alltså vara de två viktigaste punkterna att fokusera på när hemsidan byggs. Men här har man istället valt att låta första knappen gå till en sida om företaget där man presenterar det utifrån ålder, erfarenhet osv.

De som snabbt vill ha en offert av en elektriker kan däremot bli lite besvikna. Det finns kontaktmöjligheter men för att snabbare få rätt information av kunden är det bättre att fråga vilka el-tjänster som önskas, när de förväntas utföras osv. Därmed kan elektrikern snabbare ge ett tydligt besked vilket ökar chansen att få en ny kund.

Referenser är viktigt

Att visa upp nöjda kunder som referenser är alltid bra. Man bör då tänka på hur dessa visas upp. Denna elektriker har valt att nämna en rad företag i Gävle som de jobbat hos och även visa upp bilder på dessa. Det är en bra början men man för att förtydliga kan man även skriva vad som genomförts hos varje företag samt länka till dessa. Det är ju mycket stor skillnad på om man installerat en liten brytare hos ett företag eller dragit hela systemet.

När du bygger din hemsida – besök konkurrenterna och se hur de byggt. Hur har de aktivt jobbat med konvertering och grafik? Vad gör att man vill stanna kvar på sidan och att den känns proffsig nog? Det är punkter man kan titta på för att få fler kunder. Det visar inte minst den lokala elektrikern som söker kunder i  och omkring Gävle.