De flesta städfirmor i Stockholm erbjuder städning på abonnemang. Hur fungerar det och vilka fördelar/nackdelar finns? Här beskrivs begreppet tillsammans med några exempel från en lokal städfirma.
Så fungerar abonnemang
När en städfirma erbjuder abonnemang innebär det att företaget anlitas regelbundet för en förutbestämd uppgift. Det kan exempelvis se ut som följande:
- Varannan torsdag klockan 17:00 till 20:00
- Hemstädning enligt lista som skapats av kund/städföretag
- Fast pris per tillfälle
Så länge som kunden inte säger upp sitt abonnemang kommer alltså personal från företaget att komma till hemmet och gör det skinande rent varannan vecka.
Anpassas utifrån behov
I grunden utförs alltså exakt samma uppgifter varje vecka. Men det är mycket vanligt att detta kan justeras utifrån kundens behov. Kanske önskas tiden läggas på fönsterputsning två gånger per år eller på byte av lakan eller hantering av tvätt.
Det viktiga är att då att kontakta sin städfirma i god tid så att de kan skicka person som kan hantera dessa arbetsuppgifter. Det går inte att förvänta sig att ändrade arbetsuppgifter kan ges när personalen kommit på plats.
Fördelar
Den stora fördelen med abonnemang är regelbundenheten. Kunden behöver inte beställa städning inför varje tillfälle utan allt ”flyter på” utan någon större insats. Men det finns även andra fördelar:
- Pris
Konkurrensen är mycket hård i Stockholm och många konsumenter väljer att jämföra priser och testa olika bolag. Att som städfirma veta att kunden kommer att stanna är alltså värt mycket. Det är därmed vanligt att viss rabatt ges om abonnemang tecknas. Men då kan det exempelvis krävas att kunden haft tjänsten i minst 3 månader för att rabatt ska ges. - Samma personal
Det är vanligt att en städfirma lovar att samma personal kommer vid varje tillfälle om abonnemang tecknas. Som kund är det en trygghet då arbetet kommer att utföras på ett liknande sätt vid varje städning. Dessutom är det lättare vid kommunikation om några speciella åsikter finns.
Nackdelar
- Bindningstid och uppsägningstid
Nackdelen är att abonnemang både kan ha bindningstid och uppsägningstid. Med bindningstid menas att abonnemanget minst löper denna tid. Är det exempelvis på 3 månader går det inte att teckna abonnemang på kortare tidsperiod. Med uppsägningstid menas att kunden måste ha kvar tjänsten en viss tid efter uppsägning skett.
En städfirma i Stockholm kan använda olika begrepp
Vad är skillnaden på städabonnemang och ”löpande städning”? Förutsatt att abonnemanget varken har bindningstid eller uppsägningstid finns ingen direkt skillnad. Olika ord kan alltså användas för att beskriva samma tjänst.
För information från en städfirma i Stockholm finns bland annat ishine.se.